MSP’s, zo bescherm je klanten tegen cybercrime

  • 4 minuten
  • 20 juni 2018
  • MSP

Steeds meer mkb’ers zoeken naar goede bescherming tegen cybercrime. Daarvan heeft een groot deel zijn IT uitbesteed. Zij vragen zich af of hún serviceprovider wel afdoende bescherming biedt tegen alle dreigingen. Als Managed Service Provider (MSP) heb je een belangrijke vertrouwensrol. Klanten verwachten namelijk dat hun IT-systemen altijd werken en veilig zijn. Hun zoektocht naar veiligheid is een enorme kans om die rol te verstevigen. Maar hoe voeg je securitydiensten succesvol toe aan jouw portfolio?

Aan de slag met securitydiensten: de aandachtspunten

In mijn vorige blog besprak ik de belangrijkste redenen voor MSP’s om beveiligingsdiensten aan te bieden. Automatiseerders die eenmaal besluiten om de stap maken, vragen me vaak hoe ze dat het beste kunnen doen. Welke beveiligingsproducten en -diensten moeten ze eigenlijk aanbieden, zijn standaarddiensten als een firewall en een antimalware-pakket bijvoorbeeld voldoende? En wat is de beste manier om de gekozen producten en diensten bij klanten te implementeren? In dit blog bespreek ik de belangrijkste aandachtspunten voor MSP’s die aan de slag gaan met cybersecurity.

Bespreek digitale dreigingen

Terwijl mkb’ers zich volop oriënteren op cybersecurity, zijn er nog altijd veel MSP’s die beveiliging niet onder de aandacht brengen bij hun klanten. De reden? Ze denken dat klanten er niet mee bezig zijn of niet bereid zijn om voor beveiligingsmaatregelen te betalen. Riskante aannames. Op korte termijn laat je potentiele inkomsten liggen en op langere termijn bestaat zelfs de kans dat een klant de security-oplossingen bij een andere partij inkoopt of zelfs volledig overstapt. Bespreek cybersecurity daarom met klanten. Zo achterhaal je waar ze van wakker liggen en wat ze van serviceproviders verwachten. Die inzichten zijn het ideale vertrekpunt voor uitbreiding van je portfolio.

Kennis van beveiligingstactieken

Vanzelfsprekend kan een klant zelf niet precies aangeven welke beveiliging hij nodig heeft. Daarvoor vertrouwt hij op jou. Zorg er daarom voor dat je op de hoogte bent van moderne beveiligingstactieken die je moet aanbieden. Die gaan overigens verder dan antivirussoftware installeren. Dreigingen komen namelijk in allerlei vormen en cybercriminelen worden steeds vindingrijker. Oplossingen als endpoint security, tweefactorauthenticatie en patchmanagement mogen daarom niet in jouw aanbod ontbreken.

Zelf doen of uitbesteden

Heb je de behoeften van jouw klanten geïnventariseerd en een beeld van de beveiligingsoplossingen waarmee je aan de slag wilt? Dan is het zaak om te bepalen hoe je die producten en diensten aanbiedt. Haal je een beveiligingsexpert in huis? Of zoek je een partner waarmee je samen optrekt om de beveiliging van klanten te organiseren? Uiteraard kun je er ook voor kiezen om een deel van de nieuwe dienstverlening in huis te houden en de rest uit te besteden. Let er bij een zoektocht naar een geschikte partner in elk geval op dat de ondersteuning die hij biedt ook goed past bij de rest van de producten en dienstverlening die je aanbiedt.

Zelf doen of uitbesteden

Automatiseren en monitoren

Naast het selecteren van een goede partner is het belangrijk om processen te automatiseren. Denk daarbij vooral aan standaardactiviteiten, zoals het aanmaken van tickets. Hierdoor kun je met hetzelfde aantal medewerkers meer klanten helpen om hun beveiliging op orde te brengen. Daarvoor is het ook belangrijk dat je de beveiliging van klanten real-time kunt monitoren. Merk je een incident op, zoals gebruik van ongepatchte software of medewerkers die websites proberen te raadplegen met kwaadaardige code, dan kun je proactief optreden. In de ideale situatie werk je vanuit één centraal dashboard waarmee je ook omgevingen en apparaten van al jouw klanten beheert.

Meer dan technische oplossingen

Tot slot wil ik benadrukken dat beveiliging ook een nieuwe manier van denken is. Dat betekent dat er meer nodig is dan hard- en software om klanten te beschermen. Hoe goed het beveiligingspakket ook is, als medewerkers hun laptop laten slingeren, wachtwoorden delen wanneer ze op vakantie gaan of hun computer niet vergrendelen tijdens de lunchpauze, dan loopt jouw klant nog steeds aanzienlijke risico’s. Neem daarom ook een partner in de arm die kan helpen het beveiligingsbeleid in de organisatie te verankeren. Zo zorg je ervoor dat klanten volledig op jou kunnen bouwen. Ook als het om cybersecurity gaat.

Wil je meer weten over hoe je jouw mkb-klant kunt ondersteunen met de juiste security-oplossingen? Download de gratis whitepaper ‘Vergroot uw winst met het ESET MSP Programma’.