Je Google privacy-instellingen onder controle

  • 6 minuten
  • 28 januari 2020

Gebruikers worden steeds gevoeliger voor hoe er met hun gegevens wordt omgegaan, wat betekent dat techbedrijven onder steeds vaker kritiek ontvangen. Google heeft bijvoorbeeld de laatste jaren nieuwe privacyfunctionaliteiten geïntroduceerd in een poging transparanter te zijn over hoe zij met data omgaan en hun gebruikers wat meer controle te bieden.

Een eenvoudige manier om de privacy van je Google-account te verhogen is door de Privacy Checkup te gebruiken. In een aantal eenvoudige stappen laat de tool je de data beheren die verschillende producten en diensten van het bedrijf hebben vergaard. Op deze manier laten wij zien hoe je privacykeuzes kunt (her)overwegen voor het gebruik van Search, YouTube, Maps en andere diensten van Google. Let erop dat jouw dashboard er anders uit kan zien, afhankelijk van welke producten en diensten je gebruikt.

Privacy1

Web and app activity

Op het moment dat deze optie aan staat, bewaart Google je browse-activiteiten op zowel de site als de lokale apps waarin je bent ingelogd. Op het gebied van web en de Chrome webbrowser, houdt deze optie heel goed je zoekgeschiedenis, bezochte websites en activiteiten bij. Als je een Android-smartphone hebt, houdt deze optie ook bij welke apps je hebt gebruikt, het precieze tijdstip waarop je dat deed en hoe vaak je ze gedurende de dag hebt gebruikt.

Privacy2

Google stelt dat dit noodzakelijk is om een meer gepersonaliseerde ervaring te kunnen leveren aan zijn gebruikers, waaronder snellere zoekresultaten en ‘slimmere’ ervaringen bij het gebruik van Googles apps. Je kunt deze optie volledig uitzetten, waardoor Google niet langer je Chrome-geschiedenis (dat betekent niet dat je ISP niet meer zal weten wat je browset), activiteiten, apps en apparaten en je stem en audio-opnames zal bijhouden. Ook heb je de optie om deze gegevens handmatig te verwijderen of dit elke 3 maanden of elk 1,5 jaar automatisch te laten doen.

Location history

Dit klinkt redelijk vanzelfsprekend, maar mocht je er nog twijfel over hebben: Google creëert een kaart met daarop alle locaties die je hebt bezocht met de apparaten die je voor Googles diensten gebruikt. Onthoud dat wanneer deze optie aan staat, je locaties bewaard zullen worden – ook wanneer je niet op dat moment een Googledienst gebruikt.

Deze functie zou helpen met om locatie-zoekopdrachten of de dagelijkse rit naar het werk te verbeteren. Je kunt de functie pauzeren of het bewaren van je locatiegeschiedenis op elk moment volledig uitzetten, maar dat betekent niet dat je data ook gelijk volledig gewist is.

Dit moet je handmatig doen bij de Google Maps Timeline tenzij je graag wilt onthouden op welke plekken je bent geweest.

Een andere optie is dat je kiest welke apparaten je locatie kunnen doorgeven en welke niet. Deze kaart zou alleen voor jou toegankelijk moeten zijn, tenzij je gehackt bent of je wachtwoord deelt.

Voice and audio recordings

Als je Google Assistant gebruikt om je leven makkelijker te maken, en deze optie staat aan, dan worden je spraakopdrachten opgenomen en opgeslagen. Sterker nog, andere audio input wordt ook opgeslagen; Google gebruikt deze input om zijn spraakherkenning te verbeteren. Dit is te vinden onder de Web and App Activity-sectie, dus als je de verschillende spraakopdrachten en vragen wilt browsen, moet je de zoekbalk gebruiken en de resultaten filteren. Uit zetten kan los gedaan worden in het Activity-controlepaneel.

YouTube history en wat je deelt

Wanneer deze optie aan staat, slaat Google op welke video’s je kijkt en je waarnaar je zoekt op YouTube. Als je bent ingelogd, onthoudt Google tot waar je de video had gekeken en krijg je, op basis van je kijkgeschiedenis, aanbevelingen die niet beperkt blijven tot alleen deze dienst, maar ook betrekking hebben tot andere diensten van Google.

Je kunt je geschiedenis inzien, wissen of zelfs de registratie van je kijkgewoonten pauzeren. Als je dit een te vage uitleg vindt over hoe YouTube-geschiedenis werkt, kun je deze video van Team YouTube kijken voor uitgebreidere uitleg.

Wat we vaak vergeten over YouTube is dat het niet alleen een site is om video’s op te kijken, maar ook een sociaal netwerk. Je zou dus goed moeten nagaan wat je deelt en wat andere gebruikers over je kunnen zien – van je abonnementen tot je afspeellijsten. Je kunt je activity feed ook beheren en zo zelf bepalen of video’s die je liket (op privévideo’s na, natuurlijk) of afspeellijsten die je opslaat in je feed worden gedeeld.

Privacy 3

Ads settings

Het bedieningspaneel van Ads settings laat je advertenties niet uitzetten. In plaats daarvan laat het je instellen wat voor soort advertenties je ziet op basis van je interesses, leeftijd, gender en de andere informatie die Google heeft vergaard. Dit betekent dat als je advertentiepersonalisatie uit zet, je meer generieke advertenties zal zien in plaats van advertenties die je waarschijnlijk je interesse zullen wekken – je ziet mogelijk ook meer advertenties in Google Search-resultaten.

Controleer wat anderen over jou zien

Dit is in feite jouw profiel, dus hoeveel je hebt ingevuld, bepaalt hoeveel je kunt bewerken. Als je je profiel beperkt hebt gehouden, dan zal er niet meer dan je naam en je verjaardag (welke je kan verbergen) op staan. De optie waar je op moet focussen in deze sectie in het segment “Shared endorsements”. Als dit aan staat kunnen je recensies zichtbaar zijn voor andere gebruikers om bedrijven te promoten of in Google-advertenties gebruikt te worden. Het zou standaard uit moeten staan, maar het kan geen kwaad om dit te checken.

Privacy4

Wat aanbevelingen betreft: het is aan jou om ervoor te kiezen of je grotere waarde aan je privacy hecht of dat je bereid bent om hierin concessies te maken voor het gemak dat het biedt. Het kan wat tijd kosten om de instellingen te vinden die het beste voor jou werken, maar het is de tijdsinvestering waard. Als je vergeet om met enige regelmaat de zoveel maanden je instellingen na te lopen, kun je er ook voor kiezen om een herinnering per mail te ontvangen om zo nu en dan je instellingen te updaten. Je privacy is belangrijk. Daarom raden wij aan je instellingen bij alle diensten die je gebruikt aan te passen – op z’n minst een paar keer per jaar.